2 Ocak 2014 Perşembe

En derine dalan insan olmak istiyorum

Türkiye’nin en iyi serbest dalışçısı o. Geçen yaz hasta olmasına rağmen Van Gölü’nde dünya rekoru kırdı. Tam bir su âşığı... “Hayatımı değiştiren suya minnettarım. Mümkün olsa sudan hiç çıkmam, üstünde uyurum” diyor. Serbest dalıyor, su altı belgeselleri çekiyor, eğitimler veriyor.
Mesleği beslenme uzmanlığı olan Ercümen, bir taraftan da oyunculuk yapıyor. 10 parmağında 10 marifet olan serbest dalışçı Şahika Ercümen ile dalış hikâyesini, başarısının formülünü ve yeni hedeflerini konuştuk.
Rekortmen bir sporcu olarak beslenme uzmanlığı işinize yaramıştır.
Performansımı olumlu etkiliyor. Bu işte sadece antrenman, mental hazırlık değil yaşam biçiminiz de önemli. Beslenme, doğru nefes alma, düzenli uyku... Seçimlerimi bilinçli yapıyorum; yağ, protein ve karbonhidrat açısından dengeli besleniyorum.
Balıklarla çok haşır neşirsiniz, balık yiyor musunuz?
Ekosistem böyle, balıklar da balık yiyor. Vejetaryen değilim ama aşırı etle beslenmiyorum. Baklagiller gibi kaynaklardan da protein alıyorum. Balığın içinde çok çok değerli besinler var, mahrum kalamam.
Hep daha derine inmeye çalışıyorsunuz, nasıl başladı bu merak?
Çocukluğumda alerjik astımdan dolayı hiç spor yapamadım. Anadolu Lisesi’nde yabancı dil hocamın bir yaz kampına götürmesiyle hayatım değişti. Yüzme antrenörü dalıp dipte ilerleyebildiğimiz kadar ilerlememizi istedi. Denedim ve çıktığımda etrafımda kimse yoktu, lisanslı sporculardan bile uzun mesafe gitmiştim. Özgürlüğün nasıl bir şey olduğunu, bambaşka bir dünyayla tanışmanın ne olduğunu anladım. Yıllarca nefes alamadıktan sonra suyun altında sınırları olmayan bir dünya keşfettim. Bırakmak istemedim. Antrenörler de çok iyi olduğumu söyleyince başladım. Geç bile kalmışım.
Kaç yaşında başladınız?
12-13 yaşlarındaydım. Astım hastası oldum için ailem başta müsaade etmedi. Çanakkale’de havuz yoktu, denizde antrenman yapmam gerekiyordu ama bana ne kadar iyi geldiğini görünce kabul ettiler. Derslerim de iyiydi, sağlığım düzelmeye başladı ve çok iştahsızken her şeyi yemeye başladım.
Hayatınız nasıl değişti?
Okuldan eve gelen asosyal bir çocuk olabilirdim ama dalış sayesinde dünyanın her yerine gidebilen, sınırları olmayan, limitleri zorlayan bir sporcuya dönüştüm. Farklı ve sıra dışı bir spor yapıyorum ama zaten yapı olarak uçlarda olmayı seviyorum. Limitlerimi keşfetme tutkum var. En huzurlu dalışlarım 70-80 metreye indiklerim. O yüzden daha derine gitmek istiyorum.
Ne kadar derine ineceksin? Hedefleriniz nedir?
Garanti Bankası’nın desteğiyle Van Gölü’nde dünya rekoru kırdım, daha da kıracağım. Van Gölü’ndeki inanılmazdı çünkü yüksek irtifada ve oksijeni azdı. Bu dalışı denizde deneseydim 80 metreye dalabilirdim. Ancak geçtiğimiz günlerde Endonezya’da 80 metreye daldım ama dünya rekoru girişimim yoktu. Şimdi başvurup yaz döneminde 80 metrenin üzerine dalış yapacağım. Kaş ya da Bozburun olabilir, daha yerini belirlemedim. Bir de Çanakkaleliyim ve 2015’te Çanakkale Zaferi’nin 100. yılında Avustralyalı ve Yeni Zelandalı dalışçılarla 250 bin şehit anısına dalacağız.
En büyük hedefin nedir?
En ileri olarak da dünyanın en derinine dalan insan olmak istiyorum. Felix nasıl stratosferden atladıysa ben de dünyanın en derinine inen insanı olmak istiyorum. Bunun için çalışmalarım devam ediyor.
Nerede deneyeceksin dünyanın en derinine dalan insan olma rekorunu?
Dünyanın en derin noktaları mavi deliklerde... Mısır’da kıyıya çok yakın 100 metre çapında havuz gibi bir mavi delik var. 100 metreye kadar inebilirim orada. Dalga yok, akıntı yok. Çevresel koşulları iyi. Bahamalar öyle. Bunlardan birinde hiç olmadı Mariana Çukuru’nda dalarız.
   (Şahika Ercümen in Habertürke yapmış olduğu röportajdan alıntıdır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder